Tuesday, July 8, 2008

Perhimpunan PROTES Gagal, Rakyat Naik Minyak!

KECEWA! Itulah keluhan ribuan rakyat yang hadir membanjiri stadium Kelana Jaya MPPJ pada 2 hari lepas bagi menyatakan tanda PROTES mereka terhadap kenaikan harga minyak yang keterlaluan baru-baru ini. Mereka datang dari seluruh pelosok tanah air, menghabiskan wang beratus-ratus ringgit bahkan ada yang mencecah jumlah ribuan ringgit kerana terpaksa menyewa kenderaan dan tempat penginapan semata-semata untuk memprotes kenaikkan harga minyak. Namun, apa yang diharapkan tidak menjadi kenyataan, pengorbanan yang mereka lakukan tidak berbaloi apabila mereka hanya disajikan dengan ceramah dan persembahan nyanyian politik Pakatan Rakyat (PR).

Mereka rasa tertipu. Sungguh-sungguh tertipu! perhimpunan yang pada awalnya diharapkan agar dapat membawa gelombang suara rakyat bagi menggugat pegangan pihak pemerintah terhadap isu kenaikan harga minyak tidak menjadi kenyataan, sebaliknya menjadi festival 'sure heboh' ala PR disebabkan kepentingan politik PR. Sudahlah bosan mendengar celoteh berterusan pemimpin-pemimpin PR dan NGO yang terlibat, disajikan pula dengan nyayian dan persembahan 'melampau' kumpulan nyayian underdog, lebih baik panggil Mawi atau Siti Nurhaliza untuk membuat persembahan, rakyat pun terhibur bukannya 'naik minyak'.

Sebelum ini PR sering melaung-laungkan bahawa merekalah 'hero' yang sentiasa memperjuangkan nasib dan kebajikan rakyat, tapi sebaliknya berlaku pada hari tersebut apabila perhimpunan sejuta rakyat PROTES juga membazirkan duit rakyat. Sudah pasti kos pengurusan dan perbelanjaan bagi menjayakan himpunan tersebut mencecah ratusan ribu ringgit dan yang PASTI ia adalah hasil sumbangan duit rakyat. Duit rakyat pun habis beratus-ratus bahkan beribu-ribu dalam masa sehari, akan tetapi hajat mereka tidak kesampaian bahkan rasa tertipu dan meluat dengan mainan politik Pakatan Rakyat. Pemimpin-pemimpin PR pun 2 x 5 dengan pemimpin parti politik UMNO dan BN.

Selain itu, Gerakan Mahasiswa yang terkenal dengan slogan "Mahasiswa Juru Bicara Ummah" juga gagal berperanan pada hari tersebut. Kegagalan Gabungan Mahasiswa Islam (GAMIS) dan front-front mahasiswa yang lain memobilasi mahaiswa ke perhimpunan tersebut menyebabkan Pakatan Rakyat bermaharaja lela memperbodoh-bodohkan rakyat. Sasaran GAMIS untuk memobilasi 5000 mahasiswa adalah retorika semata-mata. Jika mahasiswa benar-benar 'berkuasa' pada hari tersebut nescaya mereka mampu untuk mengepalai rakyat memprotes himpunan PROTES dan keluar di jalan raya beramai-ramai bagi memprotes kenaikan harga minyak dan menyampaikan mesej sebenar kepada massa lain dan pihak pemerintah.

Justeru, saranan saya agar GAMIS bersatu dengan front-front mahasiswa yang lain dan membentuk satu gelombang perubahan yang baru. Kali ini mahasiswa mesti 'Menerajui Perubahan' dan mengepalai rakyat bagi menyatakan bantahan dan menuntut hak-hak mereka. Mahasiswa mesti bebas dan berprinsip serta tidak bertongkatkan kepada parti politk baik BN mahupun PR jika mahu gerakan mahasiswa benar-benar digeruni dan dihormati. Marilah sama-sama kita bergandingan merealisasikan slogan "Kuasa Mahasiswa Kuasa Perubahan" dengan sebenar-benarnya di zaman yang mencabar ini.

No comments: