Wednesday, August 20, 2008

200 Mahasiswa UIAM Berpiket Secara Aman


Hari ini sejarah baru tercatat dalam rekod Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) apabila hampir 200 Mahasiswa-mahasiswinya berkumpul secara aman bagi menyatakan sokongan tak berbelah bahagi kepada Majlis Perwakilan Mahasiswa (Students Representative Council) UIAM bagi membantah tindakan pihak penradbiran yang membelakangkan suara Mahasiswa dalam isu 'Jubah Baru dan Topi Mortar Board'. Untuk makluman pembaca sekalian, UIAM pada tahun ini telah menyambut ulangtahun penubuhannya ke-25 (sambutan Jubli Perak) dalam menabur bakti kepada Ummah dalam pelbagai bidang khususnya pendidikan nasional dan internasional.

Justeru, menjadi hasrat pihak pentadbiran untuk memberi kelainan dalam majlis konvokesyen UIAM pada kali ini dengan menampilkan perubahan yang drastik dari segi pemakaian graduan pada majlis graduasi tersebut. Jikalau sebelum ini UIAM terkenal dengan keUNIKan dan IDENTITInya tersendiri apabila para graduan lelakinya memakai songkok dan graduan perempuannya memakai tudung berlilitkan logo UIAM. Sungguh segak menawan! Namun, hari ini dengan perbelanjaan yang sangat besar iaitu 2.1 juta Ringgit Malaysia, pihak pentadbiran cuba menukar tradisinya itu dengan menggantikan songkok kepada topi mortar board.

Apa yang pasti, tidak ada mana-mana Mahasiswa UIAM yang mendesak pihak pentadbiran untuk membuat tranformasi tersebut, bahkan tidak pernah terlintas dan berhajat pun di hati Mahasiswa. Bagi Mahasiswa kami lebih suka kepada keunikan yang ada pada UIAM dan ada identitinya tersendiri. Jubah baru dan topi mortar board bukan tuntutan Mahasiswa UIAM, bahkan ia tidak ada nilai pun pada kami. Apa yang kami tuntut dari pihak universiti? Tuntutan kami sangat mudah, tapi sangat berat bagi pihak pentadbiran untuk memenuhinya berbanding berahi mereka untuk menukarkan songkok kepapa topi mortar board:




1) Kami tuntut pentadbiran universiti menyediakan kemudahan-kemudahan yang baik dan sempurna samaada di Mahallah (kolej kediaman) dan juga di Kuliyyah-kuliyyah demi keselesaan pelajar.
2) Kami menuntut agar pihak universiti memperbaiki tandas-tandas yang dhaif di Mahallah-mahallah lelaki khususnya Mahallah Bilal, Sidek dan Ali dan juga mengecat kembali bangunan-bangunan Mahallah.
3) Kami menuntut supaya pihak pentadbiran supaya jangan menyalahgunakan duit-duit yang kami bayar, gunakanlah ia untuk kebajikan dan keselesaan kami bukan untuk pembaziran melampau.

Laungan 'Student Power' Bergema di UIAM




Pelbagai wakil Kuliyyah Based Societies dan clubs tampil untuk memberi sokongan kepada MPM-UAIAM, antaranya ialah Presiden Persatuan Mahasiswa Ilmu Wahyu dan Warisan (IRKHSS), Presiden Persatuan Mahasiswa Undang-undang (Lawsoc), Presiden Persatuan Mahasiswa Kejuruteraan (Enginus), wakil Presiden Persatuan Mahasiswa Ekonomi dan Pengurusan (EMNSS) , Presiden Ma'ruf Club dan timbalannya serta Naib Presiden 2 Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS). Penyerahan memorandum dan referendum bantahan dibuat oleh YB Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa UIAM sendiri iaitu saudara Adib bin Hatim dan beberapa orang exconya. Memorandum itu diserahkan kepada Timbalan Rektor UIA (Akademik dan Penyelidikan), Prof Datuk Dr MD Tahir Azhar.

Namun, menurutnya (Adib) keputusan perbincangan amatlah mengecewakan kerana Prof. Md Tahir gagal memberi jaminan bahawa isu ini akan diselasaikan dengan segera dan mengembalikan tradisi pemakaian pada Majlis Konvokesyen UIAM seperti sedia kala. Perhimpuanan tersebut ditamatkan dengan baik dan aman sekali pada jam 1.15pm tanpa ada sebarang provokasi dari mana-mana pihak. Hidup Mahasiswa UIAM! Student Power!

No comments: