Tuesday, March 25, 2008

PDRM Perlu Lebih Mesra Massa

Bersempena dengan sambutan ke-201 tahun Hari Polis semalam, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mestilah tampil dengan imej dan kualiti kerja yang lebih baik dan berkesan. Saranan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan meminta seluruh anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) menghayati serta mendalami maksud tema baru pasukan itu yang diperkenalkan hari ini iaitu `Tegas, Adil dan Berhemah’, serta pemakaian lencana `Integriti Amalan Kita’ yang diharapkan dapat mening katkan prestasi dan kewibawaan pasukan mestilah disambut baik oleh semua anggota dan kakitangan PDRM.

Bagi memastikan hasrat murni itu tercapai pihak polis disarankan agar lebih mesra massa dan berhikmah dalam menjalankan tugas. Masyarakat hendaklah dilayan sebaik-baiknya dan sama rata tanpa mengira perbezaan darjat dan kedudukan seseorang termasuklah perbezaan fahaman politik. Jika pihak polis mampu berbuat demikian nescaya kita tidak akan dengar lagi rungutan seperti yang berlaku baru-baru ini apabila saudara Jazimin ayah kepada adik Nurin Jazlin mendakwa ada 'double standard' pihak polis dalam menyelesaikan kes beliau seolah-olah kes Nurin tidak diberi keutamaan.

Selain itu, pihak polis juga disarankan agar melakukan rondaan di kawasan perumahan atau tempat-tempat awam dengan berjalan kaki atau menunggang basikal. Cadangan ini penting kerana selain dapat mungurangkan kadar jenayah pihak polis juga dapat beramah mesra dengan penduduk setempat dan orang awam. Jadi, jika berlaku jenayah kecurian di kawasan perumahan misalnya, pihak polis sudah mengenali suspek tersebut sama ada orang tempatan atau orang luar bahkan tindakan segera boleh diambil jika pihak polis terserempak dengan orang yang tidak dikenali di kawasan perumahan tersebut.

Akhir sekali, tahniah diucapkan kepada seluruh anggota dan kakitangan PDRM di atas kesungguhan dan komitmen tinggi yang diberikan selama ini bagi menjamin keamanan dan kestabilan negara. Kepada kerajaan Malaysia berilah sokongan sepenuhnya kepada PDRM dengan mengutamakan kebajikan pihak polis seperti memberi gaji yang setimpal iaitu RM1500 minimum disamping menyediakan kemudahan-kemudahan yang sempurna kepada mereka bagi menjamin keselesaan hidup mereka dan ahli-ahli keluarga. Jika cadangan ini dipertimbang dan dilaksanakan nescaya kita akan dapat mengatasi amalan rasuah dan penyalahgunaan kuasa dikalangan anggota dan pegawai polis. Dengan itu, barulah tema PDRM yang baru dapat dihayati oleh semua anggota dan kakitangan PDRM.

No comments: