Monday, April 7, 2008

Antara Dua Darjat: Retak Menanti Hancur


KESIAN bila melihat 'taufan' masih membadai parti politik UMNO yang sebelum ini terkenal dengan tradisi membela dan memperjuangkan agenda Melayu. 'Tsunami Politik' yang melanda politik tanah air pada 8 Mac 2008 yang lepas menyebabkan pemimpin UMNO/BN dan seluruh ahlinya masih lagi berada dalam keadaan trauma. Bukan sahaja BN kehilangan majoriti 2/3 di parlimen Malaysia bahkan kehilangan lima buah negeri yang dikuasai mereka iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. "Hmm...tidak diduga boleh jadi macam ni" keluh seorang ahli UMNO.

Hari ini kemelut dalaman UMNO semakin membarah. Setelah berlakunya kemelut dalam pelantikan Menteri Besar Perlis dan Terengganu baru-baru ini, UMNO sekali lagi ditakutkan dengan 'kritikan pedas' oleh bekas Perdana Menteri Malaysia ke-5, Tun Dr. Mahathir Mohammad dan ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaligh Hamzah yang meminta Dato' Seri Abdullah Badawi berundur dan meletak jawatan sebagai PM dan presiden UMNO. Kekeruhan hubungan antara Mahathir dan Pak Lah dapat di lihat sebelum pilihan raya umum ke-12 lagi.

"Dia (Mahathir) kata dia kuat, memanglah dia kuat. Tetapi kekuatan yang digunakan ialah sesuatu kekuatan yang disalahgunakan,'' kata Pak Lah. Beliau cuba mengimbas komen Dr. Mahathir yang mempunyai nada berbeza semasa BN mencatat kemenangan besar pada pilihan raya umum 2004.

''Apa yang berlaku dulu, masa kita menang 2004, kata beliau.. 'ini kuat sangat, tak boleh, tak elok, mesti ada pembangkang'... seolah-olah dia bertolak-ansur dengan pembangkang sepanjang masa.

''Apabila pembangkang naik (menang), saya ingat kut dia nak raikan... dia hentam kita pula.

Dia kata mengapa pula jadi begini?

''Jadi menang banyak pun tak boleh, menang sikit pun tak boleh. Apa yang boleh?,'' soalnya.

Aib Mahathir di bongkar:

Beliau juga turut mempersoalkan kenyataan Dr. Mahathir yang mendakwa kebebasan media kini disekat.

''Apakah pada masa dulu tidak ada sekatan-sekatan seperti itu?'' soalnya.

Menurut Abdullah, Dr. Mahathir sendiri menghalang media membuat liputan tentang Tun Hussein Onn sejak mengambil alih jawatan daripada Perdana Menteri ketiga itu.

''Saya tahu pemberita semua dipanggil apabila Tun Mahathir mengambil alih (jawatan) Perdana Menteri, jangan (buat) berita, jangan tunjuk gambar (bekas Perdana Menteri ketiga) Tun Hussein (Onn), jangan beri berita kepada dia.

''Operasi Lalang siapa yang bertanggungjawab, saya tahu, bukan saya tak tahu. Orang tertentu jangan diberi liputan oleh akhbar. Ini adalah arahan-arahan yang dikeluarkan dari semasa ke semasa yang saya tahu,'' katanya.

Adakah Mathathir Makin Kurang Siuman?

Tun Mahathir dilihat semakin pelik. Satu demi satu keaibannya semasa menjadi PM dibongkarkan bahkan dia sendiri mengaku menzalimi Anwar Ibrahim yang katanya tidak mempunyai apa-apa kesalahan. Turut dibongkarkan adalah krisis pemecatan Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas dan hakim-hakim lain yang terlibat. Adakah tindakan undang-undang akan diambil terhadap bekas PM tersebut? Mungkin dengan tindakan tersebut sahaja yang boleh menjamin Pak Lah untuk terus kekal sebagai PM dan presiden UMNO. Jadi, kena dakwa dan ambil tindakan tegas terhadap Tun Mahathir. Penjarakan? ISA?

Ditanya sama ada Dr. Mahathir yang dikaitkan dengan campur tangan pelantikan hakim akan disiasat seperti disarankan oleh peguam yang juga Ahli Parlimen DAP, Karpal Singh, beliau berkata, ia perlu dipertimbangkan sekiranya ada bukti.

''Kalau ada tuduhan yang terbukti kepada sesiapa pun... tak kan kita nak pejam mata, tak boleh,'' katanya.

Bagaimanapun tegasnya, keputusan untuk membuka fail siasatan itu tidak akan dibuat olehnya.

''Saya tidak buka fail (siasatan). Bukan tugas saya untuk membuka fail siasatan ke atas sesiapa pun. Itu tugas Badan Pencegah Rasuah. Kalau ia rasa itu sesuatu yang sudah wajar dan ada bukti, terserah kepada mereka,'' katanya.

hmm...tak habis2 masalah dalaman & perebutan kuasa dikalangan pemimpin UMNO. Buat Tun berhentilah dari menganggu Pak Lah. Ni zaman dia...zaman Tun dah berlalu. Kesian Pak lah...Hidup Pak Lah!

No comments: