Wednesday, May 28, 2008

Parlimen! Nasib Pak Tani Perlu Pembelaan

Haji Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) pula mempersoalkan pemberian baja kepada petani yang akhirnya tidak boleh digunakan.

Akibatnya, kata Ketua Penerangan PAS itu, "bawah rumah (petani) penuh dengan baja yang tidak boleh digunakan". Begitu juga dengan racun, kata beliau.

Beliau juga menyatakan kebimbangan tentang kemungkinan syarikat yang berkepentingan yang tidak dapat menjual baja yang dikeluarkannya menukar jenama untuk masuk dalam skim insentif baja kepada petani.

Perkara sedemikian, katanya, akan memberi kesan yang tidak baik kepada pertumbuhan yang dijangkakan.

Beliau juga membangkitkan masalah petani yang tidak cukup bimbingan manakala pegawai-pegawai berkaitan pula tidak mempunyai latihan yang secukupnya untuk membimbing petani.
Dr Mohd Hayati Othman (PAS-Pendang) meminta diwujudkan badan kajian dan penyelidikan (R&D) untuk industri padi dan beras negara seperti International Rice Research Institute (IRRI) di Manila.

Beliau juga mambangkitkan bantuan kepada petani yang tidak dapat digunakan oleh mereka.
"Vitamin padi (yang diberikan kepada para petani) lebih teruk dari baja padi," kata beliau sambil mendedahkan vitamin padi tersebut akhirnya "duduk di bawah rumah sahaja".

Begitu juga projek pengumpulan jerami padi yang dirancang untuk dijadikan baja organik yang akhirnya "hanya jadi sampah sarap".


Note: Apa yang dibangkitkan sangat tepat...di rumah saya pun banyak baja-baja yang tidak dapat digunakan.

No comments: