Monday, May 18, 2009

Babi dibela, Burung dihina...

Berhubung dengan wabak penyakit terbaru yang melanda dunia pada hari ini - wabak Influenza A - H1N1 - Selsema Babi - maka langkah mengharamkan import BABI ke negara ini adalah langkah yang terbaik. Setakat ini, hanya kerajaan negeri Sabah sahaja yang mengeluarkan warta atau perintah mengharamkan import BABI. Kerajaan-kerajaan Negeri lain bagaimana? Kelantan, Kedah dan Selangor yang diterajui Pakatan Rakyat (PR) sepatutnya mendahului kerjaan Sabah. Tapi, mungkin Sabah yang banyak mengimport BABI, jadi memang patutlah Sabah yang pertama mengharamkannya.
Tahniah! satu tindakan yang terbaik. “Semua pihak perlu bertindak secara proaktif untuk mengawal penularan wabak influenza A (H1N1) di negara ini jika terdapat bukti kukuh menunjukkan virus itu berpunca daripada babi. “Langkah-langkah yang bertujuan melindungi keselamatan rakyat harus dilaksanakan secara telus sebelum wabak tersebut mengorbankan nyawa rakyat di negara ini,” kata Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk N. Marimuthu yang memuji tindakan Sabah dan menggesa Negeri-negeri lain mencontohi Sabah.
Terdahulu, saya hairan kenapa Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) beria-ia menafikan bahawa virus H1N1 ini bukan penyebab utamanya adalah BABI. Ada juga pihak yang cuba membersihkan nama BABI yang sudah tercemar sebelum ini. Apa yang sedihnya, WHO yang menjadi pembela tersebut. Mungkin ada pihak yang ada kepentingan dengan BABI yang mendesak mereka berbuat demikian disebabkan orang ramai atau masyarakat dunia sudah mula membaikot BABI. Bila BABI diboikot, habislah sumber pendapatan penternak BABI. Mungkin itulah sebab utamanya. Tapi hairan pulak! Ingat tak dulu...waktu Selsema burung? Tak ada pula pihak yang membela burung dan binatang yang seangkatan dengannya? Habis kaum kerabat mereka dibunuh, dibakar, dan dihapuskan. Sedih, kesian...tapi BABI? dapat layanan ISTIMEWA! Babi dibela, Burung dihina...tak bagitu?

No comments: