Wednesday, October 22, 2008

PRK 2008/09: Berilah Kebebasan Sebenar Kepada Mahasiswa

Tarikh Pilihanraya Kampus (PRK) bagi zon Lembah Klang masih lagi menjadi teka-teki di kalangan mahasiswa/i universiti di sekitar Lembah Klang antaranya Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Malaya (UM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Desas-desus PRK akan dijalankan pada Januari 2009 sangat kuat dan agak mustahil ia akan dilakukan dalam masa terdekat memandangkan peperiksaan akhir semester sudah semakin hampir. Sebelum itu, terdapat beberapa universiti khususnya di zon Pantai Timur (UMP, UMK, UMT, UDM) dan zon Utara (UUM dan UPSI) telah pun mengadakan pilihanraya bagi memilih Majlis Perwakilan Mahasiswa Kampus masing-masing. Persoalannya sekarang mengapa Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) tidak menyelaraskan PRK pada kali ini seperti sediakala? Adakah benar ia ditunda dan tidak diselaraskan kerana perayaan Aidilfitri dan juga kerana peperiksaan akhir semester?

Untuk makluman semua, mahasiswa pada bulan ini sudah dua kali berpiket secara aman bagi mendapat kata putus daripda Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Seri Khaled Nordin berkenaan teka-teki tarikh pilihanraya kampus 2008/09, menuntut PRK dijalankan secara adil dan telus serta menuntut supaya tidak ada campur tangan pihak luar sama ada daripada parti-parti politik, pihak kerajaan dan juga pihak dalaman (pentadbiran) univerisiti itu sendiri. Piket pertama diadakan di hapadan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi, Putrajaya pada 10 Oktober yang lepas dimana hampir 150 orang mahasiswa hadir bermai-ramai mendesak KPT supaya mengumumkan tarikh PRK segera yang mungkin. Namun, KPT tetap membisu dan mahasiswa dirempuh oleh anggota polis dari Unit Simpanan Persekutuan (FRU). Tetapi, laungan 'Student Power' menguatkan mental dan semangat mahasiswa yang hadir pada hari tersebut dan akhirnya memorandum menuntut tarikh PRK diumumkan segera dan menunut PRK dijalankan secara bebas, adil dan telus dapat juga diserahkan kepada pegawai menteri Pengajian Tinggi bernam En. Arif.

Berdasarkan respon wakil menteri pada hari tersebut bahawa mereka tidak ada hak untuk membuat pengumuman tarikh PRK sebaliknya bergantung kepada universiti masing-masing yang menentukannya. Persoalannya, mengapa wakil Pro-Mahasiswa Universiti Malaya (Pro-M UM) ketika bertemu dengan Timbalan Naib Chanselor (TNC) universiti tersebut mereka mendapat respon yang berlainan. Apa kata TNC? "Tarikh PRK dibawah bidang kuasa Kementerian Pengajian Tinggi." Maklumat yang sama diperolehi oleh Pro-M Univerisiti Islam Antarabangsa Malaysia (Pro-M UIAM) atau lebih dikenali sebagai We Unite For Islam, dari sumber yang sahih, Timbalan Rektor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Ust. Hamidon Abd. Hamid mengatakan pihak KPT yang berhak menentukan bila tarikh pilihanraya kampus akan berlaku. Bukankah ini merupakan satu percanggahan kenyataan yang ketara? Mengapa KPT dan HEP cuba mempermain-mainkan mahasiswa? Jika takut untuk berpencak dalam PRK secara adil dan telus, hapuskan saja PRK. Buat saja lantikan seperti di sekolah-sekolah, mahasiswa bukannya bodoh.

Susulan daripada piket mahasiswa di KPT, Soladariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Badan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) dan Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) mengadakan piket kali kedua bertempat di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bersempena dengan perasmian Karnival Kerjaya Kebangsaan yang dirasmikan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Seri Khaled Nordin. Walaupun, mahasiswa diancam tindakan ganas pihak keselamatan UKM yang cuba membuat provokasi dan menimbulkan kekecohan supaya orang ramai memandang negatif kepada tindakan mahasiswa yang berkumpul secara aman pada hari tersebut untuk menyerahkan memorandum menuntut supaya PRK 2008/09 dijalankan secara adil dan telus. Akhirnya, pengerusi BBMN saudara Hilman berjaya juga menyerahkan memorandum tangan ke tangan kepada Khaled Nordin setelah berkali-kali menteri pengajian tinggi mengelak dari berjumpa dengan mahasiswa.

Bagi penulis, menjawab persoalan mengapa pihak kementerian dan juga pentadbiran universiti mahu merahsiakan tarikh PRK dari pengetahuan mahasiswa dan umum? Penulis berpendapat bahawa KPT cuba mengelak dari berlakunya 'tsunami' politik susulan daripada 'tsunami' politik yang melanda politik tanah air pada Mac 2008 yang lepas. Mereka juga sedar bahawa masyarakat khususnya golongan mahasiswa sudah mula cakna kepada situasi politik tanah air dan sekaligus menolak kepimpinan UMNO/BN dan juga anak didik mereka di kampus yang bergelar 'Proaspirasi'. Jadi, strategi yang digunakan ialah dengan tidak menyelaraskan PRK pada kali ini disamping ia dimulakan dengan kampus-kampus yang menjadi kubu kuat Proaspirasi. seperti di UUM, UMT, UMP dan UMK. Sungguh licik dan jijik sekali percaturan politik pemimpin-pemimpin UMNO/BN. Adakah ini dikatakan cara pelaksanaan sistem demokrasi yang sebenar? Kita perlu sedar, jika kita hendak menyuburkan dan memberi pendedahan kepada mahasiswa mengenai perjalanan sistem demokrasi yang tulen, memberi kebebasan kepada mahasiswa memilih sendiri pemimpin yang mereka fikirkan layak untuk memimpin mereka dan memberi pendedahan kepada mahasiswa mengasah bakat kepimpinan yang terpendam dalam diri masing-masing dengan menyertai dan menjadi calon dalam pilihanraya kampus maka pihak kementerian dan juga pentadbiran wajib memberi kebebasan yang sebenar-benarnya kepada mahasiswa berpartisipasi secara aktif dan terbuka dalam PRK yang merupakan medan terbaik malatih dan membentuk kepimpinan pelapis kepada Negara pada masa akan datang. "Berfikirlah dengan kepala otak, jangan berfikir dengan kepala lutut."

No comments: