Thursday, February 14, 2008

MASJID: RUMAH ORANG TUA


Ayuh! kita pergi ke mana-mana masjid dan lihat siapa yang dominan mengimarahkannya? Sekali sekala bersolat di luar kampus terasa sangat runsing dan takut bila melihat banyak masjid telah menjadi 'Kelab Orang Pencen'. Risalah ini bukan bertujuan untuk memburuk-burukkan orang tua kita yang sentiasa iltizam dengan ibadah di masjid. Tahniah! diucapkan. Tapi kemana golongan belia dan remaja kita? nak tunggu tua atau pencen dahulu baru nak jejak kaki ke masjid? atau masjid mempunyai ahli berdaftar khusus untuk golongan tua?

Teringat telatah seoarang ustaz ketika memberi ceramah di sebuah masjid, beliau bekata di sebabkan masjid sudah menjadi kelab orang-orang pencen maka tanah perkuburan juga hanya untuk golongan ini sahaja. Di ceritakan, ada sebuah masjid, ketika ada jenazah dibawa untuk disemadikan di tanah perkuburan tersebut tetapi pihak pengurusan masjid menolaknya kerana nama si mati tidak tersenarai dalam senarai ahli masjid. He! He! Geli hati bila mendengarnya kan? adakah kita mahu perkara sedemikian berlaku di negara kita? Fikir-fikirkan...

Setiap orang bertangungjawab untuk mengimarahkan masjid. Kerajaan perlu berperanan meneyekat anasir-anasir barat, budaya hedonisme, pluralisme agama, islam liberal, dan budaya materialisme melampau dari mempengaruhi generasi muda pada hari ini. Kebebasan haruslah diberikan kepada pihak masjid bagi mengadakan sebarang aktiviti yang dapat menarik minat remaja ke masjid. Kelesuan dan kemuraman masjid kita pada hari ini adalah disebabkan halangan dan sekatan dari pihak berkuasa juga. Sepatutnya perkara ini tidak berlaku kerana masjid adalah Rumah Allah S.W.T.

Pihak masjid juga perlu memainkan peranan yang luar biasa dan tidak jumud bagi menarik golongan belia untuk turut sama menimarahkan masjid. Peranan ibu-bapa sangat penting dalam mendidik dan mertarbiyyah anak-anak. Mereka ini perlu di didik dan di tarbiyyah bukan hanya setakat memberi ilmu dan pengetahuan. Anak-anak perlu didedahkan dengan masjid sejak kecil lagi. Hapuskan pemikiran yang kanak-kanak tidak boleh pergi ke masjid kerana mengganggu jamaah dan tidak cukup baligh lagi. Salah faham inilah yang menyebabkan anak-anak kita jauh dari masjid dan terjebak dengan keruntuhan morak dan akhlaq yang melampau.

Kepada golongan belia dan remaja, manfaatkanlah waktu muda ini dengan perkara-perkara yang berfaedah kelak menyesal pula. Bila dah pencen baru nak masuk ahli kelab masjid. Bukan tidak bagus, tapi alangkah baiknya jika ia diakukan ketika kita di usia muda lagi, mempunyai anggota badan yang tegap dan kuat, daya ingatan dan hafazan yang mantap dan semangat yang tinggi. Ingat pesan Nabi kita Muhammad s.a.w. : "Ingatlah (beri perhatian) waktu muda sebelum tua" dan ingatlah Allah S.W.T. juga akan menyoal kita di akhirat kelak apa yang kita telah lakukan di kala usia muda? Marilah sama-sama kita menginsafi diri dan berdoa agar Allah membuka pintu hati kita dan menyinarinya dengan cahaya iman dan senantiasa membimbing kita ke jalan yang benar dan lurus.ameen!

No comments: