Sunday, June 1, 2008

Dunia Islam Dalam Bencana dan Ujian

Sesungguhnya dunia Islam pada hari ini hidup dalam satu zaman yang penuh dengan bencana dan ujian yang tidak pernah dilalui sejak zaman berzaman. Apakah yang dimaksudkan dengan bencana tersebut? Sesungguhnya dunia Islam pada hari ini menghadapi 1) bencana berbentuk dendam dan dengki daripada musuh-musuhnya yang tidak henti-henti menyerang Islam sama ada dalam bentuk peperangan ideologi, pemikiran dan juga persenjataan, 2) bencana berbentuk kejahilan anak-anak Islam (umatnya) yang jahil dengan ajaran, syari’at, hukum dan risalahnya, sehingga Islam menjadi suatu ancaman kepada mereka, bukannya ancaman itu datang dari musuh Islam semata-mata.





Bahkan terdapat ramai anak Islam yang terpengaruh dan terkesan di hati-hati mereka syubhat dan rancangan jahat musuh-musuh Islam di seluruh pelosok dunia. Pemikiran mereka dikuasai dan dijajah sepenuhnya oleh musuh-musuh Islam dengan gerakan yang sistematik untuk melumpuhkan kekuatan umat Islam dengan mengahapuskan generasi pelapisnya. Pengahapusan generasi pelapis (baru) berlaku dalam pelbagai cara antaranya ialah dengan merosakkan pemikiran dan akhlaq mereka dengan budaya hedonisme, gangsterisme, individualistik, pergaulan bebas, pengedaran bahan-bahan lucah dan macam-macam lagi.


Umat Islam juga menjadi lemah dan dipermain-mainkan oleh musuh disebabkan perpecahan hasil daripada perbezaan fahaman politik, ideologi dan keta’asuban kepada parti (jama’ah) masing-masing. Persengketaan yang berlaku menyebabkan saf-saf umat berpecah, kesatuan mereka menjadi lemah, dan kekuatan mereka terus hilang. Maka benarlah firman Allah S.W.T. dalam Al-Quran: Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan (berbalah sesama sendiri dan berpecah), yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. [Al-Anfal: 46]


Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai…” [Ali-Imran: 103]


Islam melarang keras kepada umatnya supaya tidak berpecah dan bergaduh sesama sendiri. Walaupun para Ulama’ ada yang berpendapat bahawa perselisihan dan perbezaan pendapat diizinkan atas sebab-sebab yang disyari’atkan, namun saya ingin mengingatkan kepada sesiapa yang ingin berselisih pendapat dan memilih untuk berbeza-beza gerakan (jama’ah atau parti) supaya mampu menerima dan menghormati pendapat orang lain, tidak terlalu ta’asub kepada kelompok masing-masing dan mampu bersatu jika Islam kembali berkuasa khususnya di Malaysia. Jika tidak mampu, jangan berbeza-beza pendapat dan berpecah belah kerana semua ini akan merugikan Islam itu sendiri.


Note: Akan ada sambungan lagi...nantikan!

2 comments:

Unknown said...

Ketika manusia masih memiliki iman dan Islam tiada yang lebih membahagiakan daripada itu.
Indonesia memang butuh perjuangan dalam memperbaiki Iman dan Islam masyarakat Indonesia menuju kebangkitan Islam.
oiya pasang widget infogue yach. bisa nambah pengunjung lho, seperti di blog gue yang seumuran tunas kecamba:
http://www.padhepokananime.blogspot.com/
artikel anda aku submit di:
http://agama.infogue.com/dunia_islam_dalam_bencana_dan_ujian

elmubarok said...

benar mas, apalagi pada bulan puasa ini aku merasakannya sendiri..
salam kenal dan salm persahabatan