Tuesday, April 29, 2008

Akhirnya: Tidak perlu maklum keluarga jika masuk Islam

KUALA LUMPUR 28 April - Persidangan Penyelarasan Undang-Undang Syarak/Sivil Kali ke-18 sebulat suara berpendapat bahawa tidak ada keperluan bagi mereka yang bukan Islam memaklumkan kepada keluarga sebelum memeluk agama itu.

Ketua Pengarah Jabatan Agama Islam (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz yang mempengerusikan persidangan berkenaan berkata, berdasarkan hukum syarak tidak ada nas mensyaratkan supaya seseorang yang ingin memeluk agama Islam perlu memaklumkan terlebih dahulu kepada keluarga mereka.

"Ahli persidangan juga berpendapat tindakan memaklumkan keluarga diserahkan kepada kebijaksanaan individu yang ingin memeluk agama Islam itu sendiri.

"Individu yang ingin memeluk Islam akan menentukan cara, bagaimana dan bila masa yang sesuai untuk memberitahu keluarganya," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tambah Wan Mohamad, peruntukan undang-undang sedia ada mengenai kemasukan Islam dan perkara berkaitan dengannya adalah mencukupi serta amalan sedia ada akan diteruskan.

"Kaedah-kaedah pendaftaran, penjagaan dan pengajaran mualaf perlu digubal supaya lebih mantap dan berkesan," katanya.

Tambah beliau, berdasarkan hukum syarak, kewajipan dan tanggungjawab terhadap ibu bapa yang tidak memeluk agama Islam adalah tidak terhenti meskipun seseorang itu telah memeluk agama Islam.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan untuk memperkenalkan satu peraturan baru mewajibkan mereka yang ingin memeluk agama Islam mengisytiharkan perkara itu secara terbuka bagi mengelak masalah pada kemudian hari.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika membuat pengumuman berkenaan berkata, tindakan memeluk Islam yang dibuat secara senyap-senyap seperti diamalkan sebelum ini mengundang banyak masalah sehingga menyebabkan berlaku ketegangan kaum. (utusan, 28 april)

Komen:

Kenapa kerajaan war-warkan pada media awal sebelum perbincangan khusus diadakan bagi membuat keputusan sama ada nak gubal undang-undang isytihar peluk Islam atau tidak? Bukahkah ia memberikan imej dan pandangan negatif bukan Muslim terhadap Islam? Manakan tidak, orang-orang bukan Islam khususnya parti MCA telah memberi respon menyokong cadangan kerajaan dan Pak Lah untuk diadakan undang-undang khusus bagi sesiapa yang ingin masuk Islam. Tiba-tiba hari ini mesyuarat memutuskan sebaliknya. Apa yang akan bermain di fikiran bukan Muslim? Islam mengongkong, Islam tak berikan kebebasan beragama, dan Islam ada ada agenda tersebunyi. Apa pula isu yang akan dibangkitkan selapas ini? kita tunggu dan lihat. Sepatutnya kerajaan perlu berbincang dengan Ulama' terlebih dahulu sebelum mewar-warkan pada media.

No comments: