Tuesday, April 29, 2008

Pertahan ketuanan Melayu: Pak Lah (Berita Terpilih)

KUALA LUMPUR 28 April - UMNO akan terus berperanan memperjuangkan ketuanan Melayu supaya kaum itu tidak dipandang rendah dalam negara sendiri, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Presiden UMNO berkata, orang Melayu tidak boleh hidup sebagai 'kuli', sebaliknya mereka perlu dilihat berada pada satu kedudukan yang sama dengan kaum- kaum lain.

Justeru, katanya, usaha untuk memajukan dan memperkasakan orang Melayu akan diteruskan tetapi dalam masa yang sama hak-hak kaum lain tetap terpelihara.

Ujarnya, masih terdapat orang Melayu yang perlu diperkasakan dan diperkuatkan meskipun ada dalam kalangan mereka ketika ini telah menempa beberapa kejayaan.

''Orang Melayu merupakan penduduk asal di negara ini dan tidak boleh hidup sebagai kuli. Oleh itu untuk menjadi 'tuan' kita perlu berjaya kerana kita mahu orang Melayu berperanan dalam pembangunan negara.

''Inilah yang dikatakan ketuanan Melayu dan bukannya hendak perintah orang lain atau memaksa kuasa terhadap orang lain,'' kata Abdullah kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Perdana Menteri berkata demikian ketika ditanya mengenai dakwaan sesetengah pihak yang menyatakan ketuanan Melayu di negara ini semakin terhakis selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 Mac lalu.

Abdullah berkata, formula kekuatan Barisan Nasional (BN) adalah apabila wujud sifat permuafakatan yang jitu antara parti-parti komponen BN.

''UMNO memperjuangkan kemajuan orang Melayu tetapi kita tidak berhak menggunakan kuasa untuk mendominasi kaum lain. Asas inilah yang menjadi kekuatan parti komponen dalam BN.

''UMNO tidak pernah lupa bahawa kekuatan BN adalah hasil daripada muafakat dan kerjasama antara parti-parti komponen lain,'' ujarnya.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, sebagai tunjang kepada BN, UMNO perlu menjadi sebuah parti yang mampu memberi kekuatan kepada pakatan itu.

''Bagaimanapun, kesemua ini tidak akan terhasil jika UMNO tidak bermuafakat dengan parti komponen lain. Kita bersama-sama memahami semangat ini dan inilah kunci kejayaan kita.

''Oleh itu perjuangan ketuanan Melayu selama ini adalah untuk memajukan orang Melayu dan dalam masa yang sama kita akan pastikan hak-hak kaum lain akan tetap terpelihara,'' katanya.

Sementara itu, Abdullah menyambut baik pemilihan Ahli Parlimen BN, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar (BN-Santubong) dan Datuk Ronald Kiandee (BN-Beluran) yang dipilih sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, yang lebih menarik ialah Wan Junaidi turut mendapat sokongan daripada Ahli Parlimen pembangkang.

''Bagus tu... saya puji Wan Junaidi kerana beliau disenangi oleh kebanyakan Ahli Parlimen termasuk pembangkang,'' tambahnya.

No comments: