Monday, April 28, 2008

Kerana Bola Prinsip Kerajaan Berubah?

Dalam satu kenyataan disiarkan akhbar harian semalam (Isnin, 28 April), Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar menegaskan pihaknya tidak ada halangan untuk membenarkan mereka datang ke Malaysia selagi ia bukan ancaman serta tidak membawa fahaman atau ideologi Zionis.

"Kementerian Dalam Negeri (KDN) melihat kedatangan kelab itu (Chelsea) yang memilih Malaysia sebagai salah satu destinasi mereka dalam siri jelajah Asia Timur dari aspek masyarakat dan sukan, bukan politik.

"Jadi tidak timbul isu pemain warga Israel itu menjadi ancaman kepada negara atau tidak. Visa dikeluarkan KDN dan kita tidak nampak lawatan itu mengancam negara,"katanya, sebagaimana dipetik akhbar.

Hamid Albar mengatakan demikian sebagai mengulas kedatangan pasukan bola sepak Liga Perdana Inggeris, Chelsea ke negara ini. Pasukan itu dijangka beraksi di Malaysia penghujung Julai ini. Pengurusnya, Avram Grant dan pemain pertahanannya, Tal Ben Haim merupakan warga Israel.

Apa ini semua? Jangan kerana bola sepak prinsip kerajaan berubah...Malaysia tak pernah iktiraf Israel sebagai sebuah negara dan tidak ada hubungan diplomatik langsung. Jadi, kedatangan Avram Grant (pengurus Chelsea) dan Tal Ben Haim (pemain pertahanan) ke Malaysia haruslah dihalang dan tidak diberikan keizinan oleh pihak kerajaan. Jika mereka dibenarkan datang, maka sifir mudahnya kerajaan hari ini telah mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara yang sah dan hubungan diplomatik sudah terjalin.

Sesiapa yang pernah pergi ke luar negara, kita boleh lihat di dalam pasport yang kita buat bahawa semua negara kita boleh ziarahi dan lawati kecuali Israel. Maksudnya, negara kita tidak pernah mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara yang sah. Sudah la negara kita (umat Islam) Palestin di rampas, sahabat-sahabat kita dibunuh setiap hari, dan sekatan ekonomi dilakukan secara besar-besaran terhadap mereka, tiba-tiba kerana bola sepak kita ubah pendirian dan prinsip kita dengan mengatakan ia bukan ada kaitan dengan politik tetapi hanya untuk sukan semata-mata.

Jika begitu, pasukan bola sepak Malaysia boleh mengadakan perlawanan bola sepak dengan pasukan Israel di tanah haram mereka? sukan-sukan lain pun boleh bekerjasama dengan Israel? Cuba fikir betul-betul. Kita bukannya mengahalang Chelsea untuk bermain di Malaysia, teruskan saja tapi dua rakyat Israel itu mesti berambus!

No comments: