Wednesday, August 20, 2008

Bacaan kedua pindaan Auku di Parlimen esok


Pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) dijadual dibentangkan untuk bacaan kedua di Dewan Rakyat esok.Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, 61 daripada 165 fasal yang terdapat dalam AUKU akan dipinda.Bagaimanapun, beliau menafikan anggapan sesetengah pihak kononnya pindaan AUKU itu hanya satu berupa satu pindaan 'kosmetik', demikian menurut laporan Bernama.

"Pindaan AUKU masih mengekalkan persekitaran yang sama di universiti dan ia bukan bertujuan mengongkong pelajar. "Hanya segelintir pihak sahaja yang sengaja mempolitikan isu ini," katanya kepada pemberita selepas melancarkan sambutan Bulan Kemerdekaan peringkat kementerian di Putrajaya hari ini.Khaled juga berkata Akta Institusi Pendidikan Swasta 1996 (Akta 555) perlu dipinda selaras dengan peningkatan kemajuan dan peranan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dalam negara.

Katanya, pindaan akta itu akan membolehkan kewujudan peruntukan yang sama sebagaimana AUKU, dari aspek tanggungjawab dan hak pelajar. Katanya, pindaan itu juga perlu bagi mewujudkan Agensi Kelayakan Malaysia yang akan memastikan aspek kualiti di IPTS ditingkatkan, selain ia dapat menjadi pemudah cara supaya kemajuan IPTS dapat dikawal dan dipelihara. Menurutnya ia juga perlu memandangkan jumlah kemasukan pelajar ke IPTS yang semakin meningkat setiap tahun, di mana jumlahnya kini menjangkau 340,000 berbanding 360,000 pelajar di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). "Jumlah kemasukan pelajar asing juga tinggi di IPTS menjangkau 30,000 berbanding 10,000 di IPTA," katanya.


sumber: malaysiakini.com

No comments: