Sunday, August 24, 2008

Di Sebalik 'Isu Liwat' dan 'Sumpah Laknat' si Saiful

Sempat menjenguk suasana pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh (PPM), yang walaupun kecil tapi seolah-olah PRU ke-13 sehingga mendapat liputan yang sangat luas media-media tempatan dan juga antarabangsa. Mungkin faktor Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang menjadi penyebabnya kerana dua orang calon lagi YB Ariff Shah (BN) dan Hanafi Mamat (Akim-Bebas) kurang dikenali di peringkat Nasional dan Internasional.

Isu Liwat yang Sukar dipercayai Rakyat

Walaupun sebelum ini Barisan Nasional (BN) menafikan pembabitan mereka dalam merancang 'fitnah' isu pengakuan Saiful Bukhari Azlan bahawa beliau telah diliwat oleh DSAI dan juga membuat kenyataan bahawa isu ini tidak menjadi bahan kempen mereka. Sebelum itu, Saiful Bukhari juga telah membuat pengakuan bersumpah dengan menyebut nama Allah: "Wallahi. Wabillahi, Watallahi" sambil memegang Al-Quran (salah dari hukum Syara') serta memohon agar beliau dan keterunannya dilaknat Allah jika beliau menipu. Saya tertarik dengan kenyataan yang dibuat oleh Dr. Harun Din, mengapa beliau bersumpah dan melibatkan keturunannya supaya dilaknat tanpa menyatakan tempoh? Keterunannya tidak terlibat dalam masalah ini. Mereka tidak berdosa dan sumpah bukan boleh main-main.

Sepatutnya juga Saiful tidak perlu bersumpah, apa yang perlu dilakukan ialah mengemukakan empat orang saksi yang adil. Jika tidak mampu, hukuman hudud akan dikenakan kerana membuat tuduhan palsu. Sohibus Samahah Dato' Dr. Harussani Zakaria, Mufti Kerajaan Negeri Perak berkata: "Tidak perlu bersumpah atau bermubahalah kerana ianya tidak menepati undang-undang Islam. Kaedahnya dalam kes ini adalah orang yang menuduh mestilah mengemukakan bukti dalam mahkamah, jika dia gagal mengemukakan bukti, dia boleh dikenakan hukum hudud." Apa yang pasti rata-rata penduduk di Permatang Pauh sukar nak mempercayai isu-isu yang dimainkan oleh jentera BN bahawa DSAI seorang peliwat.

Imam Masjid Wilayah Menggemparkan Suasana di PM

Imam masjid Wilayah tiba-tiba tampil di pentas Parti KeADILan Rakyat (PKR) di hadapan khalayak ramai menyatakan bahawa beliau dipaksa untuk menjadi saksi kepada 'sumpah laknat' yang dibuat oleh saiful. Ramlang Porigi (foto, kiri) menjelaskan beliau telah diarahkan hadir di majlis sumpah pemuda itu pada 15 Ogos lalu, yang mendakwa diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, calon PKR di kawasan parlimen itu. [rujuk malaysiakini.com: 88465]

Sebelum itu, pada sidang media sejurus beliau melafazkan sumpah laknat tersebut, yang dilakukan sehari sebelum hari pernamaan calon, beliau menafikan bahawa sumpah tersebut dibuat kerana hari pernamaan calon tersebut, bagi menjatuhkan imej dan kredbiliti DSAI. Tapi, walaupun beliau cuba menafikannya, isu tersebut tetap menjadi isu utama bagi kempen BN. Risalah-risalah mengenai sumpah Saiful bertebaran di jalan-jalan dan merata tempat. Mungkin penduduk merasa loya dan muak untuk membacanya, dan mereka lebih yalon bahawa isu tersebut merupakan fitnah semata-mata.

Aduhai Saiful! Mengapa kau...

Sebelum itu, dalam laporan dakwaan terhadap kes liwat yang dibuat oleh Saiful, beliau menyatakan perkara (liwat) tersebut dilakukan secara suka sama suka, tetapi sebaliknya belaku apabila beliau menjawab soalan wartawan ketika sesi soal jawab pada sidang media yang dibuat selepas beliau melakukan sumpah laknat. Pada ketika itu beliau menyatakan bahawa beliau dipaksa oleh DSAI untuk diliwat.

Aduhai Saiful! Mengapa kau jadi begini? Mana satu yang betul? Kalau pun dipaksa, buat apa bagi pada dia (DSAI)? Kau tu umur muda, 21 tahun, Si Anwar tu 'kuda tua' yang sakit, kau terajang ja la dia. Ke memang suka sama suka (jika terbukti benar dakwaan beliau diliwat)? Aduhai! memalukan orang muda saja...

1 comment:

Ahmad Khalilul said...

Anwar Adalah orang yang dizalimi.