Saturday, August 9, 2008

Forum "Memeluk Islam" Bar Council diBubarkan!



Lautan manusia

Kuala Lumpur; 08 Ogos 2008 (Sabtu), masyarakat Islam di Negara ini mencatatkan satu sejarah penting dalam satu usaha mengagalkan tindakan yang tidak bertanggungjawab pihak-pihak yang cuba memusuhi Islam dan bermain dengan api dengan masyarakat Muslim. Majlis Peguam (Bar Council) sepatutnya menjadi sebuah badan yang profesional dalam segala tindakannya tetapi hari ini cuba bertindak 'biadap' dengan menganjurkan satu forum yang sensetif berkaitan Islam dan dengan jelas cuba mengugat kedudukan Islam sebagai agama rasmi di Negara ini.


Banner GAMIS bantah forum terbuka Bar Council

"Memeluk Islam" merupakan tajuk pilihan mereka. Apakah maksud disebalik pemilihan tajuk tersebut? Adakah mereka ingin membela Islam atau menggugat kedudukannya sebagai agama rasmi seperti yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan, perkara 3 (1). Selain itu, cubaan untuk mempertikaikan perkara 121 (1A) di mana Mahkamah yang disebut dalam Fasal (1) tidaklah mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan apa-apa perkara dalam bidang kuasa mahkamah Syariah. Apa yang pasti, mereka cuba menyalakan api kemarahan umat Islam di Negara ini, mereka cuba bermain api dengan kita, sebab itu keangkuhan mereka mesti di ajar sebelum berlaku peristiwa yang lebih dahsyat iaitu peristiwa 13 Mei ke-2.

Aktivis-aktivis GAMIS yang hadir

Sehubungan itu, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) juga mengambil bahagian bersama-sama front-front lain seperti Pemuda PAS, UMNO, PPIM, PEKIDA, Majlis Peguam Islam Malaysia, GPMS dan NGO-NGO Islam yang lain membantah keras serta mendesak forum tersebut dibatalkan serta merta. Walaupun pada awalnya pihak penganjur bertegas untuk meneruskannya juga dan memberi jaminan bahawa mereka tidak akan menyentuh tentang kedaulatan Islam di Negara ini, akhirnya mereka tewas juga dengan desakan dan sorakkan masyarakat Islam yang hadir pada hari ini. "Hidup-hidup, hidup Islam", "hancur-hancur Bar Council" dan "batal-batal, batal forum" antara slogan yang dilaungkan.

Menjunjung KEADILAN Menyanggah KEZALIMAN - GAMIS

Laungan keramat "Student! Power" juga kedengan di angkasa apabila Sdr. Qusyairi, Timb. Presiden 2 GAMIS memberikan pidatonya yang membakar semangar para demonstrator yang hadir. Beliau juga menyatakan pendirian Mahasiswa Islam khususnya GAMIS terhadap forum anjuran Bar Council tersebut bahawa Mahasiswa akan sentiasa bersama umat Islam di Negara ini akan cuba mempertahankan kedaulatan Islam sebagai Agama rasmi persekutuan dari sebarang usaha pihak yang tidak bertanggungjawab walaupun ke titisan darah yang terakhir. "Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!" orang ramai menyambut ucapannya dengan bertakbir penuh semangat dan keimanan.

Tidak berganjak: aktivis-aktivis GAMIS teguh berdiri menyatakan bantahan

Selain itu, turut memberi ucapan pada hari bersejarah tersebut ialah Ahli Parlimen Kubang Kerian, yang juga merupakan ketua Pemuda PAS Pusat, YB. Salahudin Ayob, Ahli Parlimen Kulim, YB. Zulkifli Nordin, Mahaguru Zainal Abidin (PERKIDA), dan lain-lain lagi. Orang ramai mula bersurai apabila dewan forum dikosongkan dan kesemua peserta keluar beramai-ramai diikuti dengan sorakan bertali arus dari peserta demonstrasi yang hadir. Keadaan pada hari tersebut dapat dikawal dengan baik oleh Unit Amal Malaysia dan Pihak Polis walaupun terdapat provokator-provokator yang cuba mengeruhkan keadaan dengan menyeru uamt Islam yang hadir supaya merempuh sekatan pihak polis dan bertindak di laur kawalan. Namun, pemimpin-pemimpin pemuda PAS serta beberapa NGO lain dapat menenangkan keadaan dengan baik.

Hidup Islam!

No comments: