Wednesday, May 7, 2008

Bantah Sambutan Ulangtahun Kemerdekaan Negara Haram Israel ke- 60

Kerajaan Malaysia dan seluruh ummat Islam di negara ini disarankan agar membantah sambutan ulangtahun kemerdekaan negara haram Israel ke-60 dan tidak sekali-kali mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara yang sah dan merdeka. Menurut laporan akbar BBC hari ini bahawa Israel sudah mula menyambut ulangtahun kemerdekaan kali ke- 60.

Knesset speaker Dalia Itzik described Israel as "an unusual success story".

Israel declared itself an independent state on 14 May 1948, a day Palestinians remember as al-Nakba, or the Catastrophe.

Nakba Day
(Arabic: يوم النكبة yawm al-nakba15 May) meaning "day of the catastrophe" is a annual day of commemoration for the Palestinian people of their displacement and dispossession as a result of their defeat in the 1948 Palestine war. While for Israelis, 1948 war gave them independence and this day represents the "fulfilment of a historic ideal of the Jewish people" to establish a homeland for the Jewish people, for Palestinians the day represents, "the dispossession of hundreds of thousands of their people who were made homeless as Israel was born. Wikipedia.

Jelas, Israel bukanlah sebuah negara yang merdeka. Mereka merampas tanah umat Islam dengan kejam dan penuh tragis. Mereka sendiri yang mengiktiraf 'kemerdekaan' Israel. Justeru, umat Islam harus menolak Israel dan tidak mengiktiraf negara haram tersebut sebagai sebuah negara yang sah. Kerjaan Malaysia juga diasarankan agar bertegas dalam prinsip tidak mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara yang sah dan tidak ada sebarang hubungan diplomatik langsung dengan negara haram tersebut.

ISRAEL ADALAH NEGARA HARAM

No comments: